onsdag 27 juni 2012

Hur vi firar midsommar, del 3 -Kranspyntning

Fredagsmorgon och man sover så länge man orkar. Eller ja, oftast brukar man få gå upp en liten sväng, dricka vatten, öppna tältet för att få in lite fräsch och svalkande luft, innan man kan sova vidare.


Vädret visade sin bästa sida även denna dag. Så fantastiskt gött att sitta ute och äta frukost och kika ner mot vattnet. Fin frukost va? Smörgås, juice, cider och allergipiller :)


Glada och nöjda gossar skålandes med sin frukostöl :)


Sen är det dags att börja slita! Eller ja, så slitsamt är det inte... Men dags att göra lite nytta i alla fall :) Johan och Robin mötte upp oss och vi hjälpte Lars-Gunnar ställa upp notställ och stolar åt orkestern. Att fälla upp notställ var kanske inte det som Johan och Robin var bäst på...


Men upp kom dom och vi stod och beundrade vår bedrift! :)


Hem till LG kom vi sen lagom till fikat -bra tajming! Gott men nästintill omöjligt att äta med sked. Trodde nästan Jocke skulle ge upp på kakbiten.


Förberedelserna börjar redan på söndagen och de andra har varit ute och plockat liljekonvaljeblad och blommor. De har även klätt kransen med bladen. Vi kommer bara till det "enkla": pynta kransen.


Inne i syateljén träds blommorna på trådar för att sedan pryda kransen.


Men man börjar med korsen och sätter på blommor där. Gula liljor och rosa pioner blev det denna gång.


Sen pyntas pinnarna emellan. Hmm, undrar vad det var för blommor där...De gula hette något med häng tror jag... Kanske det andra är olika sorters hägg? Äh vad fasen sitter jag här och gissar för! Jag vet helt enkelt inte! :) Man pyntar med mer blommor! :)


Robin brukar oftast vara så stökig att han inte får vara med och pynta mer än att rensa kärringtänder från blad (om ens det). Denna gången skötte han sig dock exemplariskt (i alla fall gällande det ;) ) och han tog åt sig all ära över att Bea var på bra humör :)

Roligast var dock när han satte sig och började rensa de redan färdigrensade blommorna :) Jag tyckte det var ovanligt lite blad på de jag fick tag på :D


Kransarna hängs upp på stången med så kallade tennare och även de pyntas med blommor. Det gula är i alla fall kärringtänder... Det andra är andra blommor... :)


Så ska girlangerna av prästkragar och blåklint på. Då går det åt många händer för att hålla allt på plats när det ska bindas. Det ska ju helst sitta på samma höjd och avstånd överallt.


TADA!!! Ett stycke färdig krans!? Eller?


Nej inte helt faktiskt. Nu ska det nämligen skojas till lite... Det ska nämligen smusslas in ett djur i kransen... Denna gång blev det barbafin som fick chansen att åka krans och nog passade det lite extra fint med tanke på att hon faktiskt har en krans av blommor på huvudet! :)


Inget man ser om man inte vet... Åk till Breven och kolla om ni hittar barbafin på krans nummer 7 ;)


Kransen redo betyder bubbel :)


Kransflickorna Bea och Ida får såklart först!


När allt var klart hade vi bra mycket girlanger med prästkragar kvar. Vad kan man göra då? Jo pynta och pyssla lite mera :)


Sådär, så hade vi även en pyntad Joakim :D Fast strax efter denna bild kom han på: Fasen jag är ju allergisk mot det här, vad håller jag på med? :D Inte alltid man tänker efter före...


Jag tyckte mest jag hållit mig i skuggan så inte behövde jag smörja in mig... Jag hade fel... Aj aj, sablars så rosa jag blev... Den där sporttoppen kommer jag ju ha kvar hela sommaren nu :S


Så kom då äntligen den hårt arbetande Michelle. Hon var även ansvarig för att fixa fram maten och nu började vi faktiskt vara riktigt hungriga.


Jocke, som var matlagninsansvarig, var som försvunnen när vi skulle laga maten. Michelle var oxtokig på honom och såg ut att ta ut sin ilska på korven...


Jag var bara glad att få körv! Jag gillar körv! :)


Sen var det Jespers tur att bli oxtokig! Han insåg att någon hade matat hans t-rex full med ostbågar :S


Stackarn, alla vet vi ju att t-rexar inte tål det så han låg ju där och kräktes sen :S Första midsommarkräkan ett faktum!


Vi missbedömde något hur hungriga vi var... Det här är nämligen det som blev kvar...


Ja vi behövde ju inte gå ifrån bordet hungriga i alla fall :)


Viktigt att ha magen full inför dagens fortsatta äventyr...

4 kommentarer:

Robin sa...

Till nästa år vet jag hur dom där notställen fungerar..då jäklarns!

Jag ser inte att det kan ha varit någon annans förtjänst att hon var så glad..?

Ni ville ju inte ha fler kärringtänder, så jag tänkte att jag skulle ta en enkel bunke åt oss ;)

Jesper sa...

Haha, bra gissat. Nästan rätt i alla fall, men det är inga "häng"-blommor, det är Guldregn. Dessutom tänder man ljus med tändare och hänger upp kransar med "Tennar". Störtsköna bilder och tack Robin för att du är så bra :D

Ass sa...

Attans, det var något som föll i alla fall :)

Jag ska ändra med tennarna :)

Robin sa...

Haha det är så lite så Jesper, det går av bara farten! ;D