söndag 12 juli 2015

Gäddkungen

Även årets upplaga av Gäddkungen bjöd på strålande sol hela dagen, något som gjorde den tidiga uppgången något mer behaglig.

Det gäller att förbereda sig på bästa sätt inför tävling och att göra allt man kan för att laget ska vinna. Uppladdningsmusik är en del av detta och Bonnie Tyler brukar aldrig göra någon besviken!

För att ha större chans på vinst hade vi förberett några Lycka till-bananer till motståndarna för att förstöra deras fiskepass. Ja för både lyckönskningar och bananer i båten är ju ökända olycksbringare. Dessa påsar smugglades sedan ner i tre av motsåndarbåtarna, de andra från samma team, och bananerna skötte sig bra under dagen :) Tre personer bommade helt och det var strul med rullar och andra grejer.

Namnet på tävlingen är något missvisande, för det är inte en ren gäddtävling utan istället en arttävling, tillägnad den bortgångne Gäddkungen Peter. I år var starten inne i Karlstad vid Örsholmen (istället för ute vid Lillängshamnen på Hammarö).

Jag var som synes väldigt laddad...

Så även Fredrik och Dennis från ett av de andra Team Mosbricka-lagen (även om de inte lyckas uttrycka det lika bra på bild).

Jag körde återigen ihop med Elis och Sebastian i Team Mosbricka 1.

Johan, en av Peters bästa fiskekompisar, är initiativtagaren till eventet som i år skänkte pengarna från anmälningsavgifterna till Barncancerfonden i Karlstad. Det var även flera som inte kunde medverka som var med och skänkte pengar. Summan landade på över 7000 och kommer troligen gå till någon sommaraktivitet för barnen.

15 båtar ställde upp och över 40 personer deltog.

Reglerna gicks igenom på kaptensmötet:
1 team/båt och varje båt får max ha 10 spön.
Lax 5 poäng
Hemlig jokerfisk 5 poäng
Ål och Asp räknas ej
Flest poäng vinner.

Vi hade taktiken klar att ge oss ut till ett ställe där vi skulle ha chans på både gös och abborre och även ha chans på bonusgädda. MEN så släppte Johan jokern: Mört!

Bytte genast taktik och började med att ta oss ca 40 meter över till andra sidan av älvfåran och lägga oss och försöka meta upp en mört direkt, så att det skulle var avklarat.

Startade det hela med att få upp en löja och omedvetet kom det med en mindre trevlig gest i bilddokumentationen.

Fiskarna ska alltså enbart fotograferas (om man inte vill ta upp något för att äta) och storleken har inte heller någon betydelse i detta fall.

Något annorlunda upplägg mot hur det oftast är, med störst fisk vinner, och man kan ha helt annan taktik när smått duger lika bra som stort.

Killarna tog, som synes, detta på största allvar...

Eller kanske inte :) Efter mörten gav vi oss i alla fall iväg mot ursprungsplanen.

Abborren kom upp relativt snart men sen blev det segare...

Bytte ställe och fick oss en gös som kommer göra tre katter glada :)

Bonusgäddorna lös dock med sin frånvaro och inte ens bonntrolling längst med vassen gav något resultat. Istället fick vi en fisk som vi var lite osäker på om det var asp eller stäm. Ville ju hemskt gärna att det skulle vara en stäm (för att få poäng) även om vi nog trodde mest på att det var en asp, något som sedan bekräftades vid kontrollen av bilderna.

Snipor, som annars är så lätt att få ville inte alls vara med och tiden började försvinna. Brände igen iväg till ursprungsstället i hopp om att det skulle ha blivit bättre. Jag valde, istället för det som brukar ge bra, ut ett av Elis mer oprövade beten, Mosbait i "min" papegöjfärg och det visades sig vara precis vad snipan ville ha!

Första kastet gav oss den efterlängtade gäddan och vi har nog aldrig blivit så glada för en så liten fisk.

Tillbaka till vassen och metet för att försöka få sarv och björkna.

Trots att vi försökte charma dem med att spela Tommy Nilssons Öppna din dörr var det bara abborrar, mörtar och löjor som var intresserade av våra beten.

Vi körde alla på olika beten för att försöka fjäska upp en till art för vi misstänkte att det skulle behövas för att ha en chans att vinna.

Fick dock ge upp och avslutade med 15 poäng. I land blev det korv med bröd, kaffe och saft.

Hade inte direkt ätit något på hela dagen så till och med kokt korv satt fint :)

Nervös väntan på prisutdelningen, skulle våra 15 poäng räcka?

Tyvärr var vi inte ensamma med 15 poäng, men eftersom vi ändå hade fått en art till (aspen) så tilldömdes vi segern :D HURRA!!! :D

Fredrik var snäll och hjälpte oss fota... Fotade även sig själv... :)

Solsken hela dagen på sjön, ja då behöver man smörja in sig... Annars blir man rosa... För en gångs skull var det inte jag som var värst :D

Hem för att lämna båt och duscha lite snabbt och sen tillbaka till Karlstad igen för after fish, och för oss segermiddag, på Heaven & Hell. Mycket trevlig kväll, med många underhållande historier, även om kroppen var tämligen slut och bara ville i säng. Nästa år tänker jag inte vara chaufför...